Wednesday, November 14, 2012

'Ayam Jepun'

Dulu-dulu kalau cuti sekolah biasaya aku balik rumah atuk. Seronok, maklumlah suasana kampung. Segar je. Cuma ada satu perkara yang buat aku fobia kat rumah atuk, ni nak cerita ni...

Atuk ada pelihara banyak haiwan ternakan. Tapi dalam banyak-banyak tu, ada seekor ayam ni cukup tak suka dengan aku. Aku tak tau la ayam ni dari spesis mana tapi aku panggil  'ayam jepun' sebab ia ganas yang amat. Macam Jepun masa kat Malaya dulu-dulu... Ayam ni suka sangat kejar aku sambil cuba nak patuk aku. Walaupun aku tak kacau dia pun.

Rumah atuk ni tandasnya kat luar, jadi kalau nak buang air tu kena la ambil satu baldi air dan kena jalan sikit.Tiap kali nak buang air tiap kali tu lah adegan kejar-mengejar aku dengan ayam ni berlaku. Kekadang ayam ni nyorok kat mana-mana. Elok je aku jejak kaki kat tanah, ntah dari mana laju je datang meluru kat aku.. Dan begitu jugaklah bila dah selesai lepas hajat. Yang tak tahan tu, ayam ni sanggup dok tunggu depan tandas tunggu aku keluar. Dengki betul.

Bukan setakat tu je kekadang bila nak keluar bermain petang-petang pun aku tak boleh. Ayam ni dok tunggu je peluang nak kenakan aku. Apa dosa aku kat dia pun aku tak tahu la.. Nak kata aku pernah kacau gilrfriend dia takde la pulak.

Ayam ni tak pulak nak kacau orang lain, mungkin dia tengok badan aku ni tak berapa besar. Tu yang dia tunjuk berani tu. Aku ni pulak jenis tak berapa suka dengan benda-benda hidup. Tu yang aku takut sangat tu. Tekanan jiwa aku dibuatnya. Macam ada konflik peribadi pulak aku dengan ayam ni.

Permusuhan aku dengan ayam atuk ni berlanjutan dalam bertahun jugak sehingga la pada suatu hari atuk terperasan ayam tu dah tak secergas dulu lagi. Selalu sakit-sakit. Penyakit ayam. Tak tau la pulak aku sak
it apa. Mungkin penat kot selalu kejar aku.

Jadi satu hari, sebelum ayam tu mati dengan sia-sia, atuk pun sembelih la ayam tu buat lauk. Atuk cakap ayam kampung ni sedap kalau digoreng, dagingnya pejal. Malam tu satu famili la makan nasi lauk ayam goreng. Tapi walaupun aku benci ayam tu kerana selalu kacau hidup aku, tapi aku tak sanggup nak makan daging musuh aku sendiri. Aku tak tau pasal apa, tapi aku tak sampai hati.

Walaupun selepas tu aku dah bebas nak main kat luar rumah, tapi aku rasa ada sesuatu yang hilang.. Em..

CERITA INI DIAMBIL DARI ANA MUSLIM

No comments:

Post a Comment