Monday, May 28, 2012

Atuk datang KL

Biasanya bila cuti sekolah saya dan keluarga balik kampung jumpa atuk tapi tahun ni lain sikit pasal kali ni atuk yang datang Kuala Lumpur bercuti dengan saya. Jadi hari tu saya bawa atuk jalan-jalan kat KL.

Saya bawa atuk naik LRT. Masa dalam LRT tu orang ramai dan tempat duduk pun penuh. Tapi dalam ramai-ramai tu takde seorang pun nak bagi tempat duduk kat atuk. Ada yang buat-buat tidur lagi. Sedih la, mana pergi sifat menghormati warga tua...

Kami turun kat stesen KLCC. Saya nak tunjukkan atuk bangunan KLCC. Atuk cakap takde la nampak tinggi sangat KLCC ni, lebih kurang pokok kelapa kat kampung je. Ye ke macam tu?

Lepas tu saya bawa pula atuk ke Zoo Negara. Kami tengok macam-macam haiwan kat situ. Tapi atuk cakap kat kampungnya pun ada binatang, lagi jinak dan siap boleh kawan lagi. Atuk macam tak seronok je.

Saya bawa pula atuk ke Muzium Negara tengok barang-barang lama yang berharga. Tapi atuk cakap basikal tuanya kat kampung tu lagi lama usianya dari bangunan muzium tu sendiri. Nampaknya atuk tak seronok lagi la...

Dah penat jalan-jalan saya bawa atuk makan nasi lemak dengan Coffee Latte kat Kopitiam. Atuk cakap
nasi lemak dan teh tarik Wak Asil lagi sedap dan lagi murah dari ni. Emm... Atuk tak happy la...

Lepas makan kebetulan pula hari tu ada Moto GP, saya bawa atuk pergi Sepang tapi atuk cakap Mat Rempit kat kampung atuk lagi terrer bawa motor, corner baring boleh cecah cuping telinga.

Nampaknya atuk tak gembira la dengan tempat-tempat yang saya bawa. Apa yang ada kat Kuala Lumpur, atuk bandingkan dengan yang ada kat kampung dan bagi atuk, yang ada kat kampung lagi sesuai dengan jiwa atuk. Lepas penat sehari pusing, atuk pun ajak balik rumah. Tapi rupa-rupanya keseronokanyang atuk cari hanya ada kat rumah saya.Hari tu akhirnya atuk jumpa juga perkara yang seronok dibuat, yang tak ada di kampung.

No comments:

Post a Comment