Saturday, March 3, 2012

Potong Rambut

Tengah aku syok main lawan pedang kayu dengan teman seperjuanganku,tiba-tiba ayah jerit dari dalam rumah suruh aku naik mandi. Aik... tengah hari macam ni suruh aku mandi macam ada projek je. Mesti nak pergi jalan-jalan ni.

Sepantas biawak aku pergi mandi. Sambil tu dalam kepala dok fikir mana ayah nak bawak aku ni. Beli mainan? Tak mungkin. Pergi funfair? Jauh sekali.

Habis je mandi ayah suruh pakai baju cepat-cepat. Nak pergi kedai gunting kata ayah. Ooo... patut la...Besok dah nak bukak sekolah.Bila tengok rambut aku ni dah macam berus sabut kelapa dah aku tengok.

Jarak antara kedai gunting dari rumah tak la jauh sangat. Naik motor klasik ayah pun boleh sampai. Biasanya dua bulan sekali ayah akan pergi ke kedai gunting ni. Nanti lepas potong rambut boleh la pekena "ABC berdengung" macam biasa.

Inilah kedai gunting favourite ayah. Rasanya sejak remaja lagi ayah dah gunting kat sini.Kedai ni kedai papan, memang dah lama. Mesti askar Jepun dulu pun potong rambut kat sini.Cuma sampai sekarang aku tak faham kenapa kedai gunting dulu-dulu ada benda warna-warni yang berpusing kat luar ni. Pening la tengok lama-lama.

Inilah tauke kedai gunting tu,orang panggil Pak Haji Mustapa, bekas pesara polis. Kedai ni pun diwarisi dari arwah ayahnya.Bisnes turun-temurun la ni. Tapi rasanya lepas ni setakat Pak Haji je la yang jadi tukang gunting pasal anaknya lebih minat nak jadi artis realiti. Kedai Pak Haji sentiasa penuh. Kalau dah tengah hari baru nak pergi ni,tunggu giliran la jawabnya.

Dah kedai pun lama, barang-barang kat kedai ni pun semuanya barang lama. Dah boleh dipanggil antik macam tuannya, daripada kipas angin, radio, sampai la ke peralatannya. Ini kalau jual kat 'Ebay' ni mau cecah ribu-ribu ni.

Tiba la giliran aku. Hari ni aku dah siap bawa sekeping gambar nak tunjuk kat Pak Haji Mustapa. Biar dia ikut style rambut macam dalam gambar tu. Baru ada style. Sebelum ni gaya rambut aku asyik sama aje. Tak up to date langsung.

Potong rambut ni bukannya sekejap. Sambil potong rambut Pak Haji sempat borak-borak lagi dengan pelanggan yang menunggu, sampai boleh buat tertidur. Bila dah tidur tu kadang-kadang mimpi-mimpi indah yang keluar. Erm... besok kat kat sekolah kawan-kawaan mesti teruja tengok rambut aku.

Tapi itu cuma mimpi di siang hari. Sedar-sedar rambut aku tetap macam potongan dulu juga. Sama ada Pak Haji memang tak tau potong style lain atau memang ayah aku dah berpakat dengannya. Tak tau la.



+kembali ke sekolah dengan semangat baru.

CERITA INI DIAMBIL DARI ANA MUSLIM

No comments:

Post a Comment